Myanmar voordat de massa toerisme op gang komt!

Van Ngapali terug naar Yangon

Vandaag weer terug naar Yangon. Morgen weer naar huis via Kuala Lumpur. Overstap van 7 uur op KL en in Frankfurt ook nog zo'n 6 uur. Kijken of we iets kunnen vervroegen.

In Ngapali hadden we onze vlucht bevestigd gekregen om 10.20 uur. Air KBZ (staat voor Kanbawza) zou dus op tijd moeten gaan. Dat zou de eerste keer zijn deze vakantie!

Aangekomen op het vliegveld stonden wij niet op de presentielijst. Geen probleem, we worden gewoon er bij geschreven. Ja, echt met de hand geschreven. Hier werken ze nog met de langgerekte vliegtickets, boardingpas en een sticker op je borst. Computers gaan hier niet werken, zijn er niet eens, laat staan monitoren met vluchtinformatie. Alles wordt overgeschreven, ook je gegevens van je paspoort en visum, overal, je wordt er gek van maar maakt het ook leuk.

Ineens staat handgeschreven op de boardingpas ons gewijzigde vluchtnummer en datum van vandaag. Tijd vermelden ze niet wegens bekende reden, ze vliegen toch niet op tijd. Stoelnummers staan er ook niet op want ze weten niet wie waar zit vanuit de andere bestemming.....

Wij wachten en wachten in een klein lokaal zonder enige verkoeling. Dan maar langs de landingsbaan zitten. Komt nog een windje vanuit zee. Om 11 uur gaan we maar eens vragen hoe het er voor staat. Blijkt ons vliegtuig om circa 11.30 uur te gaan landen. Om 11.30 uur klinkt er een koe bel uit de verkeerstoren, een vrouw sprint richting het begin van de landingsbaan en laat een tak neer, slagboom noemen ze dat hier. Verkeer tussen de zee en landingsbaan wordt stil gelegd, 2 brommers en een pick-up truck, en vliegtuig komt 5 minuten later aan. Ons KBZ toestel! Toch nog vandaag richting Yangon, wij waren al bang dat we onze vlucht morgen zouden gaan missen.

Vanmiddag nog rondgelopen door Downtown. De oude, grotendeels, vervallen koloniale gebouwen bekeken en wat sfeer opgesnoven. Lekker met alle smog hier.

Gwendolyn

Goede reis naar huis! Geniet nog even lekker na van jullie mooi reis.