Myanmar voordat de massa toerisme op gang komt!

Mount Popa

Rond 7 uur zagen wij onze chauffeur voor de deur staan. Eerst gingen wij nog ontbijten, er was 8.00 uur afgesproken. De auto bleek dit keer zonder airco te zijn wat wel in de bevestiging stond. Maar goed hier kwamen we pas achter op het moment dat we al aardig op weg waren. Waarschijnlijk een vergelding voor gisteren dat wij er niet waren om 8.00 uur. We moesten eigenlijk bijbetalen of gisteren middag na het fietsen nog naar Popa. Het is 1,5 uur rijden naar Mount Popa. Een vreemde hoge rechte berg met uiteraard een Stoepa er bovenop. Wij gingen voor het uitzicht.

Popa is een plek van de 37 nats, geesten. Deze moet je met respect behandelen. 1 van de voorwaarden bij Popa is niet vloeken maar ook het dragen van zwarte of rode kleding is niet aan te raden anders krijg je ongeluk.......... Levendige fantasie?

Halverwege de reis zette onze chauffeur de auto aan de kant van de weg. Dook onder de motorkap en begon te bellen. Conclusie voor ons was dat blijkbaar de auto er mee klaarwas. Na ruim een uur wachten kwam er een minibus en met airco! De nat bestaat!!??

De klim naar de top van de berg met apen duurt een klein half uur. Om de paar traptrepen het vragen 'donation for cleaning?'. Mensen poetsen daar de hele dag de trap tegen uitwerpselen van de apen en uiteraard om geld te verdienen. Geef je iedereen wat ben je een vermogen kwijt. Zwetend kwamen wij boven met een mooi uitzicht over de omgeving en veel kitsch om ons heen. Inclusief de disco Boeddha's. Deze beelden hebben een flikkerend halve boog boven hun hoofd met alle kleuren lichtjes van de regenboog.

Het dalen ging een stuk sneller en eenvoudiger. Onderaan aangekomen wat mandarijnen gekocht. Heel zoet. Vervolgens krijgt Almar een schop tegen ze kuit. De mandarijnen moeten meteen de tas in anders stelen de apen dit.

Vlak voordat we weer in Bagan waren kwamen we onze eerste auto tegen, gesleept door een pick-up. Luid toeterend gingen we deze voorbij op weg naar ons hotel. Overigens is het toeteren hier heel normaal, dat doen ze bij iedere inhaal actie, nadering van kruispunt, wandelaars, fietsers, motoren en wanneer ze zelf weer aan de verkeerde kant van de weg rijden. Oftewel ALTIJD.

We hebben de groeten aan Obama gedaan.

anja en joop

waar waren jullie toen Obama daar was?