Myanmar voordat de massa toerisme op gang komt!

Bagan

7.00 uur gereed voor Mount Popa. Om 7.30 niemand aanwezig. Tja wat doe je dan. Bellen met de lokale touroperator. Kantoor gesloten. Dan het mobiele nummer, afgesloten. Gelukkig een laptop mee en een goede internetverbinding (de foto's zijn geplaatst!) en een email gestuurd. Dan maar een fiets gehuurd. Je kan wachten maar het wordt hier alleen maar warmer en dat risico nemen we niet. We zijn hier maar 2 dagen.

Wij op de fiets, eerst remmen getest en fiets weer geruild en toen op weg. Eerste stop was een foei lelijke uitkijktoren. Een ronde koker welke ze hebben geprobeerd op de overige bebouwing te laten lijken in een modern jasje. Alle ingrediënten om te mislukken en dat is gelukt! De gemiddelde bebouwing is hier van honderden zoniet duizenden jaren oud en misschien 10 meter hoog, afgewisseld met een aantal hogere. Verder wat struiken, landerijen met onder andere mais, bomen en meer groen. Op een oppervlakte van tientallen vierkante kilometers vlak land allemaal stoepa's en tempels. Een erg mooi gezicht en de koker van zo'n 30 meter hoog. Goed ijkpunt maar helaas zie je hem bijna overal.

Wij de toren beklimmen, eerst weer 5000 Kyat betalen. Dit naast de 10 dollar om hier een week te mogen verblijven in een hotel........ Ja dan ook nog de overnachting betalen. Met de lift (hoe modern) naar de 11e etage. Een erg mooi uitzicht over het hele gebied. Bezaaid met oude gebouwen.
Na wat foto's verder gefietst. Nog redelijk 'koel' voor hier. Zwetend kwamen we aan bij een tempeltje. Wat vervallen maar je kon via een trap omhoog. Wij omhoog via een nauw trappetje, ze waren honderden jaren geleden nog niet zo groot. Bijna boven aangekomen werden we gestoken door iets. Gelukkig hadden we Azaron bij ons en de angel uit ons zelf getrokken. Blijkt bovenaan de trap een wespen- of bijennest te hangen. En dát was de enige weg terug! En succes! Bovenop hadden we uitzicht over de bomen heen waardoor je net alle gebouwtjes met hun pieken overal bovenuit ziet steken, rondom waar je maar kijkt. Toen gebukt en snel weer naar beneden. Dit ging goed.
Vervolgens nog meer aan de oostkant van het gebied bekeken. En op populairdere plekken veel verkopers van postkaarten enz. Toch vallen de hoeveelheid toeristen op 1 plek wel mee. Maximaal 2 groepen/bussen maar vaak waren we ook helemaal alleen Dit rond fietsen hebben we tot 11 uur uitgehouden. Even lunchen bij het hotel. Zijn we verdwaald.

We kwamen ineens uit bij de kruising Oud en Nieuw Bagan, dit ligt aan de andere zijde waar wij ons hotel hebben. Ach dan doen we toch meteen onze middag sessie. Na vele liters water waren we er zat mee en zijn we aan het bier gegaan. Ook maar wat bij gegeten. Om 14.00 uur eindelijk bij ons hotel.

Om 8.00 uur bleek onze chauffeur voor Mount Popa bij het hotel te zijn geweest of we nu meteen er heen wilden. Helaas, wij hadden onze dag gehad. Nadat wij hun hadden gewezen op hun fout mogen we dan toch morgen, aardige gozers!

Toch nog de fiets op gesprongen aan het eind van de dag voor de zonsondergang. Deze kan heel mooi zijn. Wij naar een wat minder populaire plek en een stoepa voor ons alleen beklommen. Wel wat locals die weer eens wat willen verkopen. Geweldig uitzicht op het veld met puntjes. Helaas te veel wolken. Beetje teleurgesteld maar je kan niet alles hebben....... AND I WON'T BUY ANY POSTCARDS FROM YOU NEITHER! Toerisme is ontdekt hier in Myanmar.

Roos

Op de fiets??? Echt??? Wauw... :)
Zo te lezen en te zien zijn jullie heerlijk aan het genieten!