Myanmar voordat de massa toerisme op gang komt!

De reis naar Ngapali

Gisteren was Obama in Myanmar, wij waren in Bagan. Helaas hadden wij geen tijd voor Obama dus per mail even de groeten gedaan.

De vlucht naar Ngapali zou ongeveer om 8.20 uur vertrekken. Aangekomen op het vliegveld stond deze ingepland voor morgen. Voor vandaag was de vlucht eruit gegooid bleek later nadat we eindelijk iemand van Mandalay Air hadden gevonden. Nu moesten we van Bagan, naar Heho (Inle Lake) via Yangon naar het strand. Een vlucht van 50 minuten werd er zo 1 van ruim 4 uur. Vertragingen beginnen ze namelijk mee bij de eerste vlucht en dat loopt altijd op.

Bij het inchecken konden wij een instapkaart krijgen tot Yangon. Daar moesten we uitstappen om opnieuw in te checken en vervolgens in hetzelfde vliegtuig stappen. Lees nog maar een keer wij begrepen het ook niet. Maar dat is Myanmar. Zij begrijpen jou niet en jij hun niet. En dat op alle vlakken. Maakt het vaak erg leuk maar soms ook niet.

Op het vliegveld van Ngapali meldden wij ons bij 'Immigratie'. Gelukkig was dit geen uitzondering het moet op elke luchthaven. Detail: De enige vlucht hiernaar toe is vanuit Bagan en Yangon en misschien nog 1, maar nooit internationaal. Maar sommige, Yangon en Mandalay zijn internationale luchthavens. Ngapali is een boerenschuur! Paspoort werd weer gecontroleerd en overgeschreven. Tussendoor moest 1 van de controleurs naar het toilet. En dat met 1 klein vliegtuigje per dag. Het zal je maar overkomen.

Je maakt wat mee hier naast het bezoek van Obama en het allereerste keer pinnen ooit door een buitenlander! Zo ook het koffers uit het vliegtuig halen. Ook dit gebeurt met de hand. Worden op bolderkarren geladen en vervolgens richting de Aankomsthal gesleurd. Daar is nog niets mis mee, om vervolgens linksaf te slaan langs het gebouw, doorlopen naar de parkeerplaats en daar alle koffers uit te laden. Vervolgens begint het graaien naar koffers a la de Dol Dwaze Bijenkorf dagen of een aanbieding bak van de Zeeman. Wij hebben dit op een afstand staan bekijken. Terwijl onze chauffeur onze koffers ging pakken. Wij mochten ons er niet mee bemoeien. Onze koffers zijn groen en paars en bijna altijd goed te herkennen. We konden ze zo aanwijzen, maar hij wilde graag zoeken in 30 graden. Succes! Onze koffers werden uiteindelijk gevonden en liggen nu te rusten.